Firma MES in september terug met succesvoorstelling RISHI

'Iedereen zou dit moeten zien', de Volkskrant

30 JUNI 2017
Theatergroep Firma MES presenteerde eerder dit jaar RISHI, een live-reconstructie geïnspireerd op de noodlottige gebeurtenis op station Hollands Spoor. Zowel publiek als pers reageerde lovend. Dit zorgde voor prachtige recensies en Vincent Kouters roemde RISHI in de Volkskrant met een nummer 1 notering in zijn top 10 van het beste theater van het afgelopen seizoen. Ook het Nederlands Theater Festival selecteerde RISHI als een van de beste voorstellingen van 2016-2017. RISHI komt terug! In september 2017 is de voorstelling nog te zien in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Amersfoort en Rotterdam.

Op 24 november 2012 werd de Surinaams-Hindoestaanse Rishi Chandrikasing op perron vier van station Den Haag Hollands Spoor doodgeschoten door een politieagent. Hij was zeventien jaar en bleek ongewapend.

Schrijver Kees Roorda liet zich inspireren door getuigenverslagen en politieverhoren en schreef een tekst waarin zesentwintig betrokkenen terugblikken op deze dramatische gebeurtenis. Theatergroep Firma MES geeft al deze mensen, elk met een eigen waarheid en perspectief, een stem.

“geweldige en brandend actuele theaterdocumentaire"
“een verslag van de botsende diversiteit van een stad”
“De opbouw van de tekst, het tragische bronmateriaal en de fantastische spelers maken Rishi tot een heftig en onontkoombaar drama, waarin sensationalisme geen ruimte krijgt”
★★★★★ de Volkskrant

“een onwaarschijnlijke thriller"
"De acteurs schuiven met perspectieven en waarheden. De stemmen die zij een geluid geven, zijn gedetailleerd en veelzijdig, doordrongen van afwegingen en emoties of juist beperkt in zicht; maar de schuldvraag is onmogelijk te beantwoorden (...) een zinderende en zeldzaam mooie performance."
★★★★★ Theaterkrant

“Belangwekkend documentair theater”
De Groene Amsterdammer

tekst
Kees Roorda regie Thomas Schoots spel Daan van Dijsseldonk, Roos Eijmers, Lindertje Mans geluidsontwerp Kaspar Schellingerhout vormgeving Lidwien van Kempen dramaturgie Karim Ameur en Willemijn Barelds
Met dank aan: De familie Chandrikasing en alle andere betrokkenen die ons te woord wilden staan.

Speellijst
9 sep Theater Bellevue Amsterdam Nederlands Theater Festival